INFORMACIÓ
Número de fitxa | 201

Subgènere | Cançons

Estil | Redoblat

Temàtica | Mort.

Subtemàtica |

Recollit per | Joan Castelló Guasch?

Transcrit per | Joan Castelló Guasch?

Data | anterior a 1964

Font | El Pitiús 1964 pàg. 6-7

Jo me'n vaig cap a veiura una cançó que he dictat...

Jo me'n vaig cap a veiura, no estic segur que hi arribi. Si hi ha cap criatura que de jo estiga ofenible que perdon, que em don sa culpa, i em vaig penediguent triple. No tenguent vida segura la mort vé anc que un la cridi i porta a la sepultura; ¡no hi val, anc que un suspiri! Per l'ànima és sa tristura quan el còs queda venible, i si Déu no la perdona, ¡quin viatge tan horrible!... Un erra i no se n'adona bé ho és un pensar terrible, es sebre de sa persona es perd i no ressucita. Si el cor meu se'n va i no torna que no us fes altra visita que fós aquesta venguda, anit, sa de despedir-me, amor de mi, ben volguda Déu del cel mos encamini. Passa tan bon temps com puguis i trebaia a divertir-te que està el món de compostura que quasi ho és increïble, prenguent cada dia altura: ¡Una desgràcia terrible!... A més darà, si no muda, o s'enganya qui judica o diu en s'agricultura coses q ue són impossibles ¡Ai! ditxosa criatura que mor mentres que és petita, que té la glòria segura i es seu mal no s'acredita; així, que Déu se l'enduga, ho és sa mellor suplica. Ara mudarem sa fuia i en parlarem una mica: ¿és el móm que mos embuia o és sa malvestat indigna? Jo me'n vaig cap a veiura no estic segur que hi arribi. Demanau si vui cantar amb molta de cortesia. Perquè no us pugueu queixar ¡mirau si no ho provaria! Si em sentiu tontetjar no von faceu meravellla que sa meua graci està amb sos altres repartida; així lo que puc gastar es una futilleria; tan poca és que em convendria hasta es fer-ne renuncia; no vui a sa gent cansar per cosa que no es valdria es trebai de reparar pensant que us agradaria. Jo ja m'he donat de baixa coneguent que ja perdia, que no em profit de sa fatxa que he tengut de galania; sabent la gent lo que em passa nengú me convidaria; cançons de nenguna classe el cor meu no n'estudia. No us penseu tampoc que pugui dir-vos cap cançó complida; si amb bocins en faig alguna conformau-vos desseguida. Jo me'n vaig cap a veiura no estic segur que hi arribi. Se nostra vida és candela d'ella no tenim sa tira; per això no porem sebre es temps que tenim de vida; 'nam deixant es anys enrera, tots tenim que està en devisa, com un barco que navega tots coneixem que s'arrisca que si un mal temps el replega per la mar és cosa trista. Just amb sa mateixa bena portam tapada sa vista i només mos volem creure lo que palpam cada dia, sense pensar ni preveura que poguem morir en sospita. Això és es modo que ensenya que lo mellò és corretgir-se i creurer-mos es mossènyer i en la Santa Fè unir-se. Així, guardem sa corema i tots es dias d'anà a missa, llavor Déu fa lo que vulga i an es seu gust mos registra. Jo me'n vaig cap a veiura no estic segur que hi arribi. Ara haureu de perdonar si sa cançó no és polida perquè es que la va dictar tantes ànsies duia en via que li cuidaven privar sa memori que tenia; a s'edat li hem de donar tan sols lo que portaria. Sa meua ja deu estar molt més de sa mitjania, i es seu viatge se'n va poc a poc, però fa via, hasta que hi arribarà i allà no farà estaria que es càrreg que portarà trobarà qui el negocia; per això no tornarà tant si perd com ganancia. Si un retrata sa figura, anc que es sentiment recrua quan un veu sa fesomia de pensar que l'ha tenguda per sa seua companuyia i ara ja la té perduda perquè un mort ja no respira Pensant-hi el cor s'ennivula de una pena insufrible Jo me'n vaig cap a veiura no estic segur que hi arribi.